Masa solna na zajęciach w przedszkolu | Drukuj |
Tekst: Bożena Chwała-Mazur   

Dzieci uwielbiają zabawy z masą solną, ale trudno jest o naprawdę dobry przepis. Tradycyjne, na które składa się mąka, sól i woda wymagają wypiekania w piecu, w przeciwnym razie masa nie stwardnieje. A wypiekanie w warunkach przedszkolnych bywa często niemożliwe. Przepis, który podaję jest sprawdzony i wielokrotnie z powodzeniem wykorzystywany z przeze mnie z przedszkolakami przy rozmaitych okazjach. A co najważniejsze masa jest gładka, plastyczna i nie wymaga wypiekania w piecu. Wystarczy gotowe figurki pozostawić do wyschnięcia w suchym i przewiewnym miejscu. Już przyrządzanie masy według przepisu jest dla dzieci doskonałą zabawą a również wyzwaniem, bo już na tym etapie pomylenie proporcji uniemożliwiło by dalszą zabawę, a to przecież dopiero początek.

Przepis:
Do miski wsyp: 1 szklankę mąki pszennej, 1 szklankę soli drobnoziarnistej, 3 łyżki mąki ziemniaczanej, 1 łyżkę cukru, dodaj około ½ szklanki wody (stopniowo), 2 łyżki oleju i zagnieć ciasto. Masę należy ugniatać, aż będzie gładka, jednolita, bez grudek. Dziecko może ugniatać mały kawałek, rozbijać go pięścią, rolować itp.- czynności takie są doskonałym ćwiczeniem dziecięcych paluszków (motoryka mała).
Masę można wykorzystać w rozmaity sposób:
-„zabawa w gotowanie i wypieki” – z wykorzystaniem wałka i foremek do ciastek, formowanie rolady, spaghetti itp.,
- lepienie kwiatów, grzybków, owadów, zwierząt, (warto sformułować jakiś temat przewodni np. „mieszkańcy łąki” i po wcześniejszej lekturze, obejrzeniu ilustracji, spacerze lub rozmowie można przystąpić do pracy. Takie działanie dodatkowo zainspiruje dziecko),
- „dekoracje świąteczne” – np. kurczaczki, zajączki, pisanki, aniołki,
- „stworki”- z folii aluminiowej formujemy kształt postaci (szkielet rzeźby), oklejamy go masą solną; z kawałków ciasta doklejamy nos, oczy usta pamiętając, by miejsca łączenia zawsze zwilżać mokrym pędzlem. Do ozdobienia postaci możemy wykorzystać ziarna, nasiona, koraliki, kawałki włóczki itp.
- „płaskorzeźba” – po uprzednim przygotowaniu podłoża- na papierowej lub plastikowej tacce można wyrysować bądź wykleić obrazek. Do tej formy plastycznej przydadzą się takie narzędzia jak: gwóźdź, wykałaczka, pęseta, nożyczki, widelec, tarka do jarzyn (np. fale), praska do czosnku lub sitko (np. włosy). Powstałe w ten sposób elementy można wykorzystać do ozdobienia rzeźby. Gotowe figurki pozostawiamy do wyschnięcia, a następnie malujemy farbami plakatowymi lub akwarelowymi. Dla utrwalenia spryskujemy lakierem do włosów.

Można też wykonać kolorową masę solną, od razu zabarwiając ją farbą plakatową. W tym celu do porcji masy wielkości pięści dodajemy ok. ½ łyżeczki farby plakatowej. Zabarwiona masa solne może posłużyć do ulepienia broszki lub koralików.

Przygotowanie masy solnej odbywa się, jak już wspomniałam z korzyścią dla rozwoju i doskonalenia funkcji w obrębie motoryki małej. Jest czasochłonne, ale zapewnia dzieciom doskonałą zabawę. Proponuję więc przygotowanie masy solnej jednego dnia, a wykorzystanie na zajęciach dnia następnego. Jednak wtedy musimy pamiętać o zamknięciu masy w szczelnym pojemniku, słoiku, lub owinięciu nawet w kila woreczków. Zapobiegnie to jej wysychaniu.
Przedszkolaki uwielbiają zabawy z masą solną, a to jest najważniejszy argument, aby wykorzystywać tą formę zajęć jak najczęściej.

     mgr Bożena Chwała- Mazur
Przedszkole nr 6 w Tychach

Artykuł ukazał się w:
Twórczy Nauczyciel nr 18

Bliżej Przedszkola nr 05.92 Maj 2009

 
poprzedni artykuł   następny artykuł »